Muzykoterapia
Celem sesji muzykoterapeutycznych
Jest poprawa stanu psychicznego, fizycznego i emocjonalnego pacjentów. Udział w sesjach oddziaływuje pozytywnie na rozwój muzyczny i słuchowy, kształtuje swobodę ekspresji. Wpływa na naukę komunikacji niewerbalnej, wyrażania siebie i rozwój umiejętności społecznych. Ćwiczy koncentrację, pamięć, koordynację słuchowo - ruchową. Pozwala na opanowanie nowych kreatywnych umiejętności jakimi są gra na instrumentach muzycznych, śpiew, ruch do muzyki. Sesje służą również relaksacji, pobudzeniu wyobraźni, redukcji napięcia psychoruchowego, percepcji muzyki i nauce prawidłowego oddechu. Ćwiczenia logorytmiczne wpływają na rozwój mowy, pobudzają komunikację werbalną. Wykorzystywanie techniki Body Percussion wpływa na poprawę koordynacji ruchu rąk i nóg, oraz lepszą orientację w ciele. Do różnych zadań muzycznych - ruchowych, wykorzystywane są również piłeczki, woreczki sensoryczne, chusty.
Poniżej przykład konspektu sesji muzykoterapii aktywnej dla dzieci. Zaznaczam, że każde ćwiczenie jest wykonywane wielokrotnie - zależy od reakcji, chęci i zainteresowania Pacjenta. Zadania są modyfikowane w trakcie terapii i zależne od tego w jaki sposób reaguje na nie Pacjent. Konspekt służy jedynie mi - prowadzącej do tego, aby opracować wstępny plan, w zanadrzu zawsze jest więcej możliwości odnośnie każdego ćwiczenia, modyfikuję je na bieżąco. Każda aktywność Pacjenta jest przeze mnie doceniania i chwalona, nie wymagam ani nie oczekuję, że Uczestnicy będą wykonywać zadania “idealnie”, nie zmierzam też do tego na zajęciach. Cieszę się, jeśli w ogóle postanowią wziąć udział w jakiejś zabawie i aktywności. Każdy element zajęć prowadzony jest w formie wspólnej zabawy.
Powitanie
Instrument - Ukulele
Dzień dobry, Dzień dobry, Dzień dobry, Witam Cię
Dzień dobry, Dzień dobry, Dzień dobry witam Cię - podejście uczestnika - umożliwienie mu zagranie na ukulele poznanie Jego imienia.
Zabawy do piosenki:
- Uczestnik klaszcze w pulsie - najpierw ćwiczy z prowadzącą
- Granie na różnych częściach ciała, do piosenki.
Do tego ćwiczenia jest następujący wstęp: rozmawiamy o częściach ciała, na których można grać, ćwiczymy granie na nich ( kolana, stopy, uszy, oczy, głowa, ramiona, palce, brzuch, policzki, paluszki etc), w kolejnym etapie ćwiczenia prowadząca gra na ukulele jednocześnie mówiąc na jakiej części ciała teraz gramy / zmienia część co chwilę.
Instrument - Steel drum
Rozgrzewka buzi i regulacja oddechu:
- Bierzemy głębokie wdechy i wydechy - wspólnie z dźwiękami steel drum (ćwiczenia oddechowe będą powtarzane po większości aktywności)
- Napełniamy się powietrzem jak baloniki, wolny wdech, szybki wydech
- Bzyczymy jak muszki
- Parskamy jak koniki
- Syczymy jak węże
- Wysyłamy całuski
Wyliczanka - pokazywanka
- Zaświeciło, zaświeciło słońce nam x2 - możliwości wykonania:
a. rysujemy ręką tęczę nad głową, później wskazujemy na siebie (pierwsze wykonanie - jedna ręka, drugie wykonanie - druga)
b. gramy na klawesach puls i wskazujemy na siebie na koniec - Jeden promyk tam, drugi promyk tam - możliwości wykonania:
a. klaszczemy, wskazujemy palcem w prawo i w lewo
b. gramy na klawesach, wskazujemy klawesem w prawo i w lewo - Zaświeciło...
- Mały deszczyk spadł, kap kap kap, możliwości wykonania:
a. podnosimy ręce w górę i powoli opuszczamy ruszając paluszkami, klaszczemy na kap kap kap
b. podnosimy klawesy w górę, opuszczamy je powoli i gramy na kap kap kap - Wieje ciepły wiatr. To jest wiosny czas!
a. powoli machamy rękami z boku do boku, klaszczemy na ostatnie zdanie
b. powoli machamy klawesami z boku do boku, gramy na nich na ostatnie zdanie.
Jest możliwość wykonania tego ćwiczenia z chustą, woreczkiem sensorycznym, grzechotką, i innym dowolnym instrumentem. Jeżeli Pacjent ma dużą mobilność - jest w stanie poruszać się po sali, można dodać różne aktywności z tym związane.
Wdechy + wydechy - steel drum.
Akompaniament nagrany
Piosenka o ptaszkach:
Utwór instrumentalny wykonywany na pianinie, do którego tworzymy akompaniament na instrumencie - klawesach, marakasach, bębenku itd. Utwór jest nagrany przeze mnie, więc po włączeniu nagrania zaczynam wspólnie z Pacjentem naprowadzać go na akompaniament instrumentalny. Występują w nim różne rodzaje rytmów, związanych z odgłosami ptaków: ćwir ćwir wróbla, kuku kuku kukułki, stuk puk dzięcioła i aaa małej zmęczonej chmurki. Opowiadam o treści piosenki, również związanej ze słońcem. Nagranie utworu nie zawiera słów, więc dodawanie ich uzależnione jest od uczestnika, najczęściej dodaję jedynie słowa związane z odgłosami ptaków.
Włączam odgłosy przyrody - śpiewu ptaków
Wdechy + wydechy - steel drum
Steel drum
Odgłosy ptaków zostają, gram do nich piosenkę “O zielonej łące”. Piosenka jest długa, najczęściej poznawanie jej dzieli się na kilka sesji. Pacjent gra do niej na instrumencie z serii Bum bum rurki, najczęściej na kolejnych sesjach instrumenty się zmieniają - mogą być to dzwonki na tubach, dzwonki naciskane, dzwonki z rączką, bum bum rurki. Instrumenty są różne, jednak każdy dźwięk ma przypisany sobie ten sam kolor, Uczestnik słucha i gra wtedy, kiedy w tekście ten kolor się pojawia. Dodatkowe instrumenty, które się pojawiają to ocean drum, kastaniety, guiro. Opcje - Zmiana kolejności linijek zwrotki, w celu zwiększenia koncentracji i uwagi uczestnika. Improwizacja kolorowa / różne kolory pojedyńczo / razem / głośniej cisze j/ szybciej wolniej itd.
- Na zielonej łące x2
- Rosły polne kwiaty x2
- Czerwone x2
- Fioletowe x2
- I pomarańczowe x2
- Zaświeciło słońce
- Żółty jego blask x2
- Nagle deszczyk spadł - ocean drum
- Na to wyszła żabka, zaskrzeczała tak - Guiro
- Leciały bociany, kleko
Wdechy + wydechy
Relaks - muzyka relaksacyjna
Wizualizacja - bajka relaksacyjna z bohaterem oparta na Treningu autogennym Schultza. Wersja dla dzieci zawsze opisuje przygody animowanego bohatera, który zmęczył się i postanowił odpocząć, odczuwając w ciele ciężar i ciepło.