MEDEK
Głównym bodziec stymulujący układ nerwowo-mięśniowy do działania jest grawitacja. Założenia terapii mocno zaznaczają, że oddziaływanie siły ciężkości (grawitacji) sprawia, że ruch oraz możliwość manipulacji przedmiotami wymaga kontroli posturalnej lub możliwości wykonania ruchu przeciwko grawitacji i stabilizacji ciała w przestrzeni. Zadaniem terapeuty jest prowokacja automatycznych reakcji posturalnych potrzebnych do wykonywania zadań funkcjonalnych.
MEDEK nie koncentruje się na pierwotnych odruchach, wzorcach ruchowych lub zmian napięcia mięśniowego. Terapeuta ocenia ruchy i jeśli są one nieprawidłowe to dokonuje oceny dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego oraz stopnia rozwoju funkcji motorycznych.
W praktyce oznacza to, że terapeuta wywołując automatyczne odruchy prostowania i reakcje równoważne umożliwia i uczy wykonywania zadań funkcjonalnych jak m.in.: wstawanie, siadanie, chodzenie.
Są to podstawowe funkcje jakie dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym powinno osiągnąć aby być w jakiś stopniu samodzielne i niezależne od osób trzecich. Nie wykonuje się izolowanych ćwiczeń lecz poszczególne grupy mięśniowe ćwiczone są przez realizacje zadań posturalnych i funkcjonalnych. Mięśnie o nadmiernym napięciu zostają rozciągnięte w sposób dynamiczny. MEDEK nie odwołuje się do sekwencji prawidłowego rozwoju motorycznego. Zakłada natomiast, że różne umiejętności wymagają różnych strategii ruchowych. W odróżnieniu od innych terapii dziecko nie musi współpracować z terapeutą oraz koncentrować się na ćwiczeniach.